Era benzinei cu plumb s-a încheiat oficial, a anunțat ONU, eliminând o amenințare majoră pentru sănătatea umană și planetară.

Experții ONU au numit utilizarea benzinei cu plumb o „catastrofă pentru mediu și sănătate publică”. În anii 1970, aproape toată benzina produsă în întreaga lume conținea plumb. Acum, ultima țară care a folosit-o, Algeria, a încetat în cele din urmă să o vândă în benzinării.

Oficialii susțin că sfârșitul utilizării benzinei cu plumb va preveni peste 1,2 milioane de decese premature pe an. Aceasta face parte dintr-un efort mai larg de îmbunătățire a nivelurilor de poluare a aerului din întreaga lume. Plumbul este extrem de otrăvitor și nu există un nivel sigur de expunere.

Combustibilul a contaminat aerul, praful, solul, apa potabilă și culturile pentru mai bine de un secol, provocând boli de inimă, accidente vasculare cerebrale și cancer. De asemenea, este o problemă deosebită pentru copii, deoarece le dăunează creierului în curs de dezvoltare și capacității de a învăța.

„Aplicarea cu succes a interdicției benzinei cu plumb este o etapă imensă pentru sănătatea globală și mediul nostru”, a spus Inger Andersen, director executiv al programului ONU pentru mediu.

„Depășind un secol de decese și boli care au afectat sute de milioane și au degradat mediul în întreaga lume, suntem revigorați să schimbăm traiectoria umanității în bine printr-o tranziție accelerată către vehicule curate și mobilitate electrică”.

Până în anii 1980, majoritatea țărilor cu venituri ridicate interziceau utilizarea benzinei cu plumb, dar încă din 2002, aproape toate țările cu venituri mici și medii foloseau încă combustibilul.

O campanie de 19 ani a ONU a împins ca alte țări să urmeze exemplul, iar Algeria a fost ultima care a oprit furnizarea benzinei în luna iulie. Acum, vânzarea și utilizarea acestui combustibil s-au încheiat la nivel global.

Plumbul otrăvitor este încă folosit în vopsele, baterii și articole de uz casnic.

Următoarea acțiune din partea ONU va fi eliminarea treptată a combustibililor fosili din mașini și obligarea utilizării unui combustibil mai curat. Ei avertizează că, deși multe țări au început deja tranziția către mașinile electrice, 1,2 miliarde de vehicule noi vor intra pe drum în deceniile următoare, iar multe dintre acestea vor folosi combustibili fosili, în special în țările în curs de dezvoltare.

Urmărește-ne pe Facebook
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Alte articole

Cinci morți în Ucraina, după ce un membru al Gărzii Naționale a deschis focul într-o fabrică militară

Un soldat al Gărzii Naționale Ucrainene a împușcat din motive necunoscute gărzile…

Interlop din clanul Duduianu, reținut de polițiști pe Aeroportul Otopeni, după ce a anunțat pe Facebook că vine în țară să se predea

Un membru al clanului Duduianu s-a predat autorităților române la întoarcerea în…

Rusia susține că nu a primit un “răspuns pozitiv” din partea SUA cu privire la garanțiile de securitate cerute

Rusia nu a primit un “răspuns pozitiv” din partea Statelor Unite sau…

SUA resping cererea Rusiei de a bloca aderarea Ucrainei la NATO

SUA au respins cererea Rusiei de a exclude Ucraina din NATO, pe…

ÎPS Teodosie rămâne în carantină, a decis joi Judecătoria Constanța

Judecătoria Constanţa a decis, joi, să respingă ca neîntemeiată cererea Arhiepiscopului Tomisului…