Norvegia este lider mondial în adoptarea mașinilor electrice, acestea reprezentând nouă din zece vehicule noi vândute în țară anul trecut.
Pe străzile Oslo-ului, mașinile electrice nu mai sunt o noutate, ci o normalitate. Anul trecut, numărul mașinilor electrice a depășit pentru prima dată numărul celor cu benzină, iar împreună cu vehiculele diesel, mașinile electrice reprezintă aproape o treime din totalul vehiculelor de pe șoselele norvegiene. 88,9% dintre mașinile noi vândute în 2024 au fost electrice, o creștere față de 82,4% în 2023. În unele luni, vânzările de mașini complet electrice au atins chiar și 98%.
Contrastul este evident cu alte țări: în Marea Britanie, mașinile electrice au reprezentat doar 20% din înmatriculările de mașini noi în 2024, iar în SUA, doar 8%.
Succesul Norvegiei este rezultatul unei strategii de peste trei decenii, care a implicat o taxare progresivă a mașinilor cu benzină și motorină, scutirea de taxe a mașinilor electrice și o serie de beneficii suplimentare, cum ar fi parcarea gratuită, reduceri la taxele de drum și accesul la benzi dedicate autobuzelor.
Guvernul norvegian își propune ca toate mașinile noi vândute să fie cu emisii zero începând de la un moment dat în 2025, un obiectiv neobligatoriu stabilit în 2017, care este acum la îndemână. Deși este un producător important de petrol și gaze, Norvegia își poate permite această tranziție datorită fondului său suveran de investiții, în valoare de peste 1,7 trilioane de dolari, și datorită abundenței de energie hidroelectrică regenerabilă.
Pentru mulți norvegieni, achiziționarea unei mașini electrice este justificată economic datorită absenței taxelor. Infrastructura de încărcare este, de asemenea, bine dezvoltată, cu peste 27.000 de stații publice de încărcare.
Deși nu există un consens asupra faptului că norvegienii sunt mai preocupați de mediu decât populațiile altor țări, experții subliniază importanța politicilor coerente și a înțelegerii treptate de către populație a faptului că folosirea unei mașini electrice este fezabilă. Tesla, VW și Toyota au fost cele mai bine vândute mărci de mașini electrice în Norvegia anul trecut, în timp ce mărcile chinezeșt încep să câștige teren.