Un set de documente numit “Kremlin Leaks” a dezvăluit eforturile concertate ale administrației lui Vladimir Putin de a influența opinia publică prin utilizarea cinematografiei, serialelor și programelor TV pentru a promova o narativă a eroismului rusesc, a valorilor tradiționale și a loialității față de președintele Vladimir Putin înaintea alegerilor prezidențiale din 15-17 martie.

Documentele interne ale Kremlinului, obținute de site-ul de știri estonian Delfi, dezvăluie mecanismele unei campanii de aproximativ 1 miliard de euro menite să-l mențină confortabil pe Vladimir Putin la putere și să promoveze naționalismul rusesc în țară.

Documentele “Kremlin Leaks” arată modul în care Moscova duce ceea ce numește un “război informațional” în interiorul Rusiei. Cele mai recente documente obținute de Delfi – în colaborare cu aproximativ 10 alte organizații media internaționale – datează din decembrie 2023.

Scopul principal al acestei campanii de propagandă este realegerea lui Putin pentru al cincilea mandat în alegerile prezidențiale iminente din 15-17 martie. Conform informațiilor furnizate de Vsquare, un site de jurnalism de investigație specializat în știri din Europa de Est și care a lucrat și la aceste documente, aproximativ 631 de milioane de euro au fost alocate pentru războiul informațional al Kremlinului. Totuși, Kremlinul acordă o atenție deosebită și ceea ce numește “teritorii noi” – referindu-se la zonele ocupate de Rusia în principal în estul Ucrainei -, unde s-au cheltuit sute de milioane de euro pentru “asigurarea loialității populației”, conform Vsquare.

Bugetul total planificat pentru această “război informațional” susținut de stat înaintea alegerilor prezidențiale a fost de 1,1 miliarde de euro. Sectorul de divertisment – televiziunea, cinematografia și conținutul online – primește cea mai mare parte a acestui buget, conform informațiilor furnizate de Meduza, un site de investigații ruse independent care a fost partener în acest proiect.

Alte știri:  Petre Roman și Voican Voiculescu, chemați la Parchet pentru a li se aduce acuzațiile în dosarul Mineriadei din iunie 1990

Fișierele consultate de Meduza dezvăluie faptul că administrația lui Putin se concentrează pe lucrări creative care evidențiază “valorile tradiționale” și arată că “schimbările pozitive în viața rusilor sunt tendințe fundamentale”. Conținutul ar trebui să încerce să exalte “eroii moderni [ruși] de care toată lumea poate fi mândră” și ar trebui să promoveze, de asemenea, unitatea țării oferind un sentiment de apartenență națională “rezidenților noilor teritorii”, cum se referă documentele la locuitorii din estul Ucrainei ocupat de Rusia.

Acest tip de strategie “nu este nou în spirit și amintește de directivele date studiourilor de film în anii ’30”, a declarat Jeff Hawn, specialist în Rusia la London School of Economics, referindu-se la codul Hays de standarde folosit decenii de industria cinematografică americană.

Aproximativ 15 organizații și asociații au primit aproape 600 de milioane de euro pentru a produce conținut în conformitate cu obiectivele stabilite de autoritățile ruse. Marele câștigător al acestor finanțări, conform fișierelor dezvăluite, este Institutul pentru Dezvoltarea Internetului (IID), care a primit peste 400 de milioane de euro începând din 2023.

IID a fost înființat în 2015 pentru a “stabili dialogul între părțile implicate în ecosistemul internetului și guvern”, conform unui articol din 2023 publicat de Meduza, care se concentrează pe influența în creștere a institutului. Cu toate acestea, în 2017, scopul său s-a schimbat, iar IID a devenit un fond pentru finanțarea conținutului destinat tinerilor, conform informațiilor furnizate de Meduza.

Sursa: France24.

Urmărește-ne pe Google News sau Facebook