Miniștrii UE au aprobat în mod oficial legislația care va elimina treptat, până în 2035, vânzarea de autoturisme noi echipate cu motoare cu ardere internă. România s-a abținut de la vot.
Această măsură a pus capăt rezistenței de ultim moment a Germaniei și a câtorva dintre aliații săi. Legislația este o componentă crucială a pachetului de legi ecologice “Fit for 55” al UE, care vizează combaterea nivelului tot mai ridicat al emisiilor din transportul rutier.
Legislația stabilește un obiectiv privind mașinile nepoluante pentru 2035, alături de creșterea obiectivului intermediar de reducere a emisiilor pentru 2030, ceea ce va forța producătorii de automobile să crească vânzările de vehicule electrice în anii următori. Obiectivul final al UE este de a reduce emisiile de CO2 provenite din transportul rutier cu 90% până în 2050, comparativ cu nivelurile din 1990.
De asemenea, UE propune o legislație separată care să acopere emisiile provenite de la camioane, autocare și autobuze, precum și un pachet de norme care să acopere toți poluanții din vehiculele care nu sunt poluanți de CO2 în cadrul standardelor Euro 7.
Având în vedere că legea privind emisiile de CO2 ale autovehiculelor mai trebuie doar să fie publicată în Jurnalul Oficial al UE înainte de a intra în vigoare în următoarele săptămâni, adoptarea oficială a legislației reprezintă o etapă importantă în vederea atingerii obiectivelor climatice ale UE și a deschiderii drumului către un viitor mai curat și mai durabil.
Eliminarea treptată a autoturismelor și camionetelor poluante este doar o parte a unui plan amplu care necesită investiții semnificative și cooperare din partea tuturor părților interesate. Cu toate acestea, este un pas în direcția cea bună și un semnal clar al angajamentului UE de a prelua inițiativa în tranziția către un viitor mai durabil.